Kielenkorjaajan kultaiset neuvot

Onneksi olkoon! Joku pyytää sinua kielenkorjaajaksi. Mutta mitä pitäisi korjata – ja miten? Seuraavassa esittelen omia näkemyksiäni erilaisten tekstien korjaamisen filosofiasta.

1. Ole varuillasi. Ihannetilanteessa pyydät korjattavan tekstin ensin vilkaistavaksi, koska yleissilmäys paljastaa, kuinka paljon työtä teksti tarvitsee ja minkä suuruiseksi taksa muodostuu. Tekstejä kirjoitetaan lukemattomiin tarkoituksiin, ja kirjoittajiakin on miljoonia erilaisia.

2. Rasittavan moni kirjoittaja toteaa pikku viilauksen riittävän hänelle mainiosti, mutta älä lähde sille tielle. Teksti pitää aina korjata kunnolla! Pahimmassa tapauksessa puutteellinen kielenkorjaus antaa Sinusta ja ammattikunnastasi huonon kuvan, kun kirjoittaja kehuu, että ”tekstin on tarkistanut herra/rouva X”.

3. Kun saat tekstin eteesi, perehdy siihen hyvin lukemalla se läpi, jotta tunnet sen tyylin, rakenteen ja tavoitteet. Näissä ohjeissa en ota kantaa siihen, korjaatko tekstin käsin vai tekstinkäsittelyohjelmalla. Molempia tapoja käyttäen voi hyödyntää oikolukumerkkejä, mutta niihinkin saat tutustua ihan itse. Tarkastelen kielenkorjausta yleisesti.

4. Erityistä tarkkuutta vaativan tekstin kirjoittajan tulisi olla tavoitettavissasi. Toisen kirjoittaman tekstin huoltaminen on aina suuri urakka, koska siinä pitää uppoutua tekstin merkityksiin ja toisen ajatustyöhön. Varsinkin vieraan alan tekstiä korjatessa kannattaa varmistaa, ettet sotke asioita tai käytä alalle vieraita termejä ja merkintätapoja.

5. Jos epäröit, sinun on syytä jättää muokkaamatta tulkinnalliset kohdat ja mainita niistä erikseen. Marginaali on hyvä paikka omalle tajunnanvirrallesi. Moni kielenkorjaaja rakastaa kysymysmerkkiä, jota he viljelevät sinne tänne. Pelkkä kysymysmerkki ei kuitenkaan paljasta sitä, mikä tekstinkohdassa on ongelmana.

6. Lue tekstiä tulevaa lukijaa silmällä pitäen. Arvioi, millaisia mielikuvia teksti herättää omassa kohdeyleisössään. Onko tekstin tarkoitus olla tiedottava vai kenties hauskuttava? Suurelle yleisölle on kirjoitettava selkeämmin kuin johonkin alaan vihkiytyneelle joukolle, mutta kukaan ei jaksa lukea kapulakieltä. Ei kukaan!

7. Turvaudu rohkeasti kielenhuoltokirjallisuuteen, sanakirjoihin, termipankkeihin ja tarvittaessa myös tovereihisi ja erikoisalan apuihin. Älä kuitenkaan kiertele esittelemässä keskeneräistä kirjoitusta ulkopuolisille. Arvioi sääntöjen sovellettavuutta, sanakirjojen tarjoamia esimerkkejä ja käännöksiä. Jos pohdit pitkään tietyn kohdan ongelmallisuutta, se pitää ehdottomasti korjata. Valveutunut lukija nimittäin töksähtää samaan kohtaan.

8. Jos aikataulu on (tavan mukaan) tiukka, kohdista huomiosi räikeimpiin virheisiin ja vasta sitten pienempiin muotoseikkoihin ja yksityiskohtiin. Ymmärrettävyyttä heikentävät solmut ovat vakavampia kuin knoppimaiset oikeinkirjoitusrikkeet.

9. Varaudu silti, ettet saa välttämättä läpi kaikkia perustaviakaan muutoksia. Esimerkiksi yhden lyhenteen muuttaminen isokirjaimiseksi valtavasta tekstimassasta voi osoittautua turhan työlääksi, jos sinun on käsin poimittava joka ikinen tekstiesiintymä.

10. Pitäydy ensisijaisesti kielellisissä korjauksissa. Se on joskus vaikeaa, sillä muoto ja merkitys ovat tunnetusti erottamattomat ja monet kielelliset hämäryydet nivoutuvat juuri onttoihin ajatuskyhäelmiin. Asia- tai ajatusvirheistä kannattaa mieluummin tehdä reunahuomautus, koska pieneltä näyttävä oikaisu voi paisua myöhemmin suureksi. Asiapuolen tarkistus ei kuulu kielenkorjaajan työhön, eikä sinulle makseta siitä.

11. Jos tekstilaji sallii, anna kirjoittajan oman tyylin ja kädenjäljen näkyä. Luovuus ja omintakeiset ilmaisukeinot ovat rikkautta, mutta liika holtittomuus latistaa lukuinnon. Pyri siis säilyttämään alkuperäinen tyyli, mutta huolehdi, ettei siinä ole rikkonaisuutta. Vakavimmat heikkoudet täytyy siistiä, mutta joskus kirjoittaja voi käyttää tietoisia tyylipoikkeamia. Yritä vainuta ne. – Huonon tyylin korjaaminen tarkoittaa oikeastaan koko tekstin kirjoittamista uudelleen.

12. Nyt tulee iso mutta: älä koskaan kirjoita tekstiä uudelleen. Älä edes silloin, kun olet kohdannut surkeimman näkemäsi tekstin. Jos kirjoitat tekstin uudelleen, sitä ei voi enää sanoa alkuperäiseksi. Silloin olet myös hieman moraaliton ja joudut jälleen vaaravyöhykkeelle, koska olet varastanut toisen kirjoittajan työn. Sinun pitäisi myös nostaa isompi taksa, koska olet kirjoittanut tekstin.

13. Vaikka työmäärä on syöstä sinut hermolomalle, vältä kommentoimasta kirjoittajaa. Kielenkorjaaja ei milloinkaan menetä tahdikkuuttaan.

14. Yllättävää kyllä, kirjoittaja odottaa innoissaan sinun antavan palautetta, edes pari kommenttia. Jos et kommentoi juuri mitään (harvinainen tilanne), kirjoittaja todennäköisesti hölmistyy ja hänelle jää epävarma olo. Sitten hän saattaa jopa painella seuraavan kielenkorjaajan luo, koska pitää sinua umpisurkeana.

15. Suomalainen kulttuuri ei ole totuttanut meitä palautteen antamiseen ja vastaanottamiseen, mutta ihminen osaa aina arvostaa rakentavaa palautetta. Sen sijaan jos kirjoittaja herkkänahkaisuuttaan odottaa sinulta pelkkää ylistystä, tuhoa hänen luulonsa. Ylimielisyys on rutto, ja terävillä huomautuksilla teet vain palveluksen mokomalle ylvästelijälle.

16. Palautteenottokyvyssä on ikäryhmittäistä eroa. Vanhat, kireänutturaiset opettajat onnistuivat pilaamaan monen lupaavan juniorin kirjoitusinnon, joten hienotunteisuus on aina hyväksi. Suomalaisen kirjoittajan itsetunto on usein pohjamudissa. Palautteen vastaanotto on monelle epämukavuusaluetta.

17. Nuoremmat sukupolvet ovat jossain määrin tottuneet prosessikirjoittamiseen ja teksteistä annettavaan palautteeseen. On tavallista, että kokematon kirjoittaja alkaa sättiä omaa tekstiään jo ennen kuin ehdit edes vilkaista koko tekstiä.

18. Jos tapaat kirjoittajan kasvotusten, pyri hienotunteisuuteen. Oma teksti on monesti kuin pala sielua, varsinkin mitä tulee kaunokirjallisiin tuotoksiin. Jos kirjoittaja on erityisen kiinnostunut palautteestasi, voit takertua myös pikkuseikkoihin ja antaa vaikkapa laajempia kehitysideoita. Syntyy rikas keskustelu.

19. Vaikka oletkin asiantuntija, myy ideoitasi äläkä mestaroi. Harva kirjoittaja protestoi yhdyssanoista tai pilkuista, mutta esimerkiksi termien käyttöön tuntuu monella olevan irtosuhde. Sitä paitsi kaikki tulevat sokeiksi omille maneereilleen.

20. Kun kirjoittaja näkee tekstinsä korjauksineen, hän joskus säikähtää, ottaa askeleen taaksepäin ja pitää itseään onnettomana kynäniekkana. Kiskaise hänet kuitenkin kuilun reunalta ja toppuuttele lempeällä äänensävyllä, ettei kukaan ole täydellinen eikä rattaanpyörä pyöreä. Sinä vain olet tehnyt työsi säntillisesti. Voit aina lohduttaa, että intouduit huoltamaan pienimmätkin rikkeet.

21. Toisaalta on sellaisia kirjoittajia, jotka oikeastaan viittaavat kintaalla kaikille korjaussepustuksillesi ja hyväksyvät tekemäsi kielenkorjaukset edes vilkaisematta niitä. Joskus syynä on lähestyvä määräaika, mutta usein he vain haluavat tekstinsä valmiiksi. Sellainen ihminen pitää tekstiä liukuhihnatuotteena, jolla on vain välinearvo.

22. Tällöin on tarpeetonta liiemmin perustella omia korjauksia – sivulauseiden pilkutuksen säännöt eivät todennäköisesti kiinnosta sen enempää kuin julkishallinnon nimien alkukirjaimen koko. Viallisen auton korjaamolle vienyt haluaa autonsa kuntoon eikä kuunnella selityksiä kampiakselin toiminnasta. Kunnioita äläkä moralisoi.

23. Lopuksi: älä loukkaannu, vaikkei kirjoittaja ottaisikaan kaikkia korjauksiasi huomioon. Kyse on hänen tuotoksestaan. Ole itse positiivinen ja kannustava, se tarttuu!

Kategoria(t): Luokittelematon Avainsana(t): , , , , , , , , , , , , , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Yksi vastaus artikkeliin: Kielenkorjaajan kultaiset neuvot

  1. Paluuviite: Kielenhuoltaja on kiva kaveri | agricocacola

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s