Punnitse ja säästä nimet ja mainoslauseet

Kielen ja viestinnän ammattilaisen uralle on hyödyksi käydä ottamassa oppia copywriterin saappaissa. Mainosalalla joutuu työntämään kädet ja jalat sontaan ja puntaroimaan sanoja toden teolla. Viestiä pitää hioa ja tiivistää loputtomiin – ja vielä saada se kolahtamaan kohderyhmälle.

Mutta kun aloin viime aikoina kiinnittää huomiota tuotenimiin ja mainoslauseisiin, huomasin, että niiden sisältöjä avaamalla ja arvailemalla paljastuu mielenkiintoisia uusia puolia. Toisinaan koko sisältö kumisee tyhjyyttä.

Just do it

Klassikko. Tee se! Don’t be such a pussy, just do it! Kaverini sanoi näin minulle lapsena, kun yllytti minua soittamaan erään häiriintyneen asukkaan ovikelloa. Onneksi oli Niket jalassa.

Maybe it’s Maybelline

Kuulostaa hirveän epävarmalta. Ehkä se on Maybelline, en tiiä? Tuotteen laadusta ei siis ole takeita. Emmätiiä, ei oo Lumenee, ehkä otetaan sit vaan Maybelline. Emt.

Probably the best beer in the world

Carlsbergilta samantyyppinen alemmuuskompleksinen suoritus. Toisaalta rehellisyys maan perii. Saattaa Saku kiilata ohikin, mutta on mahdollista, että meidän tuotteemme on jossain pöytäseurueessa parasta, jossain päin maailmaa, sopivassa tilanteessa nautittuna.

Head & Shoulders

= Pää & Olkapäät. Jos shampoon nimeäminen on näin helppoa, voisin lanseerata lisäravinteen, jonka nimeksi tulee Suu & Ohutsuoli.

Kauppias hoitaa homman

Minkä ”homman”? Mainoslause jättää liikaa auki.

Suomalainen voittaa aina

Kesällä naapurin Dimitri voitti Pitkävedossa kaljarahat. Eikö Veikkauksen mainoslause sitä paitsi ole rasistinen?

Pascoe

Saksalaisen emäsjauheen nimi saa pelkäämään vatsanpohjan puolesta. Ei jatkoon.

Perskindol

Samaa alapääosastoa. En koe tarvetta levittää tällaista kipugeeliä yhtään mihinkään.

Punnitse ja säästä

Enpä punninnut eilen lainkaan enkä siis maksanut mitään. Onneksi oli Niket jalassa.

Kategoria(t): Uncategorized Avainsana(t): , , , , , , , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

6 vastausta artikkeliin: Punnitse ja säästä nimet ja mainoslauseet

  1. Tyrion sanoo:

    Aikanaan suomalaiset yrittivät maailmanvalloitusta Rape -näkkileivällä. Siitä ei tullut menestystä.

  2. agricocacola sanoo:

    Heh, olen kuullut siitä. Pascoe-osastoa minulle. Ymmärrän toisaalta, että kaikkia mahdollisia kielellisiä karhunrautoja on vaikea etukäteen luodata.

  3. Mauri Hirvonen, Möksyntie 9, 43500 Karstula sanoo:

    Kyllä se Suomeksi pitäis olla.

  4. Mauri Hirvonen, Möksyntie 9, 43500 Karstula sanoo:

    Niin, ymmärrätkö mitään Norton:ista, pitäi saada se Suomeksi

  5. Mauri Hirvonen, Möksyntie 9, 43500 Karstula sanoo:

    Et taida ymmärtää. täytyenee hakea ne itse.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s