Nimettäköön Jeesukseksi

Voiko Suomessa nimetä poikalapsen Jeesukseksi? Hankalalta näyttää. Väestörekisterikeskuksen nimipalvelu ei tunne ainuttakaan Jeesusta. Selvitetäänpä, mitä vikaa Jeesuksessa voi olla.

Jeesus on luterilaisessa perinteessämme mielletty niin pyhäksi nimeksi, että se on jäädytetty kuin Teppo Nummisen pelipaita Phoenixissa. Haastattelemani Kotuksen nimistönhuoltaja arveli, että nimilautakunnassa on ennakkopäätöksiä Jeesus-nimestä – varmasti joku on näin ilmiselvää nimeä joskus yrittänyt saada ristittyä. Onhan Suomessa Tarzan ja Muumikin.

Tämän postauksen kirjoitushetkellä en kuitenkaan jaksa lähetellä mitään tietopyyntöjä. Nimilautakunnasta ei ilmeisesti yksityisyydensuojan vuoksi edes kerrota hylkäysten perusteluita.

Nimilautakunta on siis oikeusministeriön alainen asiantuntijaviranomainen, joka antaa lausuntoja nimistä maistraateille ja seurakunnille. Suomessa nimiauktoriteettina toimiva lautakunta on takavuosina hylännyt mm. sellaisia uskonnollisia nimiä kuin Haades, Moolok ja Lucifero. Pirun tarkkasilmäinen linja siellä.

Haastattelemani nimistönhuoltaja uskoo haittaperusteen olevan Jeesus-nimen antamisen esteenä. Nimilaki kieltää hyväksymästä nimeä, joka on sopimaton tai jonka käyttö muutoin voi aiheuttaa ilmeistä haittaa. Ilmeisesti nimilain jeesuksenaikaisissa perusteluissa on mainittu myös ”liian pyhät” nimet kuten Jeesus ja Kristus, jotka voivat uskonnollisen tunteen vastaisina herättää pahennusta.

Nyt eletään kuitenkin 2000-lukua, eikä pyhyyden perusteita pitäisi arvioida samoilla kriteereillä kuin isoisän aikoina. Vaikka nimilaki tarjoaa hyväksyttävälle nimelle sinänsä selvät sävelet, harmaata aluetta jää paljon. Jos Jeesus-nimeä kartetaan siksi, että lasta saatettaisiin kiusata sen perusteella koulussa, voin sanoa, että tällä pelataan kiusaajien pussiin.

Mihin pykäliin Jeesus-nimeä halajavan vanhemman sitten kannattaisi vedota, jotta saisi nimen suomalaisen byrokratian hammas- ja lastenrattaiden läpi?

Ensimmäisenä tulee mieleen kulttuuritausta. Tämä ei pelasta suomalaisia vanhempia. Ainakin Virossa Jeesuksen kirjoitusasu on täsmälleen sama kuin Suomessa. Ehkä hakija voisi vedota pärnulaisiin sukuhaaroihin ja palaneisiin kirkonkirjoihin? Jos kahden e:n kirjoitusasusta on valmis joustamaan, latinalaisamerikkalaiset vanhemmat saavat todennäköisesti vaivatta läpi Jesús-nimen. Se on tavallinen nimi espanjankielisissä maissa, ja nimen kantajia löytyy sankoin joukoin nimipalvelusta jo nyt.

Toiseksi nimilaki uudistuu ja vapautuu olennaisesti ensi vuonna. Näyttää kuitenkin siltä, ettei uudessa laissa oteta erikseen kantaa uskonnollisiin nimiin. Kirkko pitäisikin luultavasti kynsin hampain kiinni Jeesus-nimen kiellosta, mutta maistraatti on se, joka nimen viime kädessä rekisteröi. Nimilautakunta (jota molemmat siis kumartavat) taas voisi teoriassa joustaa nimestä uskonnollisen tavan vuoksi. Miten tulkinnanvaraista. Jeesus-nimi on kuitenkin sementoitu niin korkealle jalustalle, ettei sitä luultavasti hevin uskalleta sallia.

Ei silti pidä luopua toivosta. Kannattaa sopertaa oikeusministeriöön osoitetussa vastineessaan taivasten valtakunnasta ja synnissä piehtaroinnista sekä siitä, miten oma neitseellisesti alkunsa saanut kakara on ansainnut messiaanisen nimen. Sitä paitsi Muhammad on todennäköisesti maailman yleisin etunimi, vaikka se on myös islamin pyhän profeetan nimi. Tämä osoittaa, että pelkkä pyhyys ei ole kestävä peruste jättää Jeesusta porukan ulkopuolelle.

Merkittävä osa etunimistöstämme perustuu Raamatun nimistöön: Jaakko, Elisa, Daniel, Sara, Sauli, Leevi, Eeva, Tuomas ja Johannes ovat erilaisia muunnelmia heprealaisista nimiasuista. Ja onhan meillä jeesusteippi. Se tekee ihmeitä tänäkin päivänä, suomalaisissa kodeissa ja kouluissa.

Kategoria(t): Uncategorized Avainsana(t): , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

2 vastausta artikkeliin: Nimettäköön Jeesukseksi

  1. No joo, hieman vaikeaa on kuvitella Jeesusta annettavan lapselle nimeksi, kun ei se oikein kuulu täkäläiseen perinteeseen. Mutta olen kyllä näissä asioissa varmaan turhankin konservatiivinen. Viro ei tässä auta vähääkään, mutta ehkäpä kompromissiratkaisuksi kävisi Joosua, vanhatestamentillinen muoto ihan samasta nimestä?
    Ja tokihan ajat voivat muuttua. Keskiajalla ei Maria-nimeä samoista syistä käytetty ristimänimenä lainkaan. Ja monissa katolisissa maissa on pelkän Maria-nimen sijasta käytetty etunimenä Marian elämänvaiheisiin ((Maria) Annunziata = Ilmestyksensaanut Maria, (Maria) Assunta = Taivaisiinotettu Maria, (Maria de las) Dolores = Tuskien Maria, (Maria de las) Mercedes = Armojen Maria) tai ilmestymispaikkoihin perustuvia nimiä (Lourdes, Guadalupe, Pilar – jossain Espanjassa Neitsyt Maria kai ilmestyi jonkinlaisen pilarin päällä).

  2. Leila sanoo:

    Minä olen vakaumuksellinen kristitty, eikä minua tai uskoani haittaisi vähääkään, jos Jeesus tulisi sallituksi nimeksi. Ulkomailla asuessani samassa porraskäytävässä asui asukasluettelon mukaan Jesus, ja naureskelin, että ”tässähän on turvallista asua, kun on Jeesuskin talossa”. (Blogin sävy ”neitseellisesti alkunsa saaneine kakaroineen” ja ”synnissä piehtarointeineen” on sen sijaan vähemmän kunnioittava (tai vain ymmärtämätön). Juuri Jeesuksen vuoksihan kristittyjen ei tarvitse piehtaroida synnissä tai pelätä kuolemaa (Joh. 3:16), mutta emme myöskään halvenna tätä armoa puhumalla jostakin toisesta neitseellisestä sikiämisestä. Toisaalta sekin on ihan raamatullista, että kristityt joutuvat kaikenlaisen pilkan ja herjan kohteeksi (Matt. 5:11).)

    Entisenä koulukiusattuna olen sen sijaan sitä mieltä, että on hyvä, että laki asettaa tiettyjä rajoja. Minua ei tosin kiusattu juuri nimestä, mutta kiusaamisella on hyvin kauaskantoiset seuraukset eikä sitä tarvitse lietsoa erikoisuudentavoittelulla. Varmaan Jeesus-nimeen ajan myötä totuttaisiin, mutta kuinka monta lasta tarvittaisiin uhreiksi ennen sitä? Omalla koululuokallani oli aikoinaan Martta, joka vaihtoi luokkaa, nimeä ja siitä huolimatta lopulta koulua kiusaamisen vuoksi, eikä häntä varmastikaan lohduta, että nyt kolmekymmentä vuotta myöhemmin nimi on muodissa.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s